Miniconomy in het onderwijs: economie leren door het te doen!
Introductie
Omdat Miniconomy niet alleen leuk is, maar ook leerzaam, is het mogelijk om gratis mee te spelen in klasverband! Dit kan voor de lessen economie en management & organisatie, maar ook voor vakken als Nederlands en maatschappijleer.Miniconomy is een serieus spel omdat het een echte wereldeconomie simuleert, waardoor spelers de gevolgen van hun economische beslissingen kunnen ervaren in een virtuele omgeving. Het bevordert leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen, terwijl het ook een begrip van complexe economische concepten en hun impact op de samenleving stimuleert.
Echt economie
Miniconomy is een zeer uitgebreid spel en biedt meer dan voldoende mogelijkheden voor de spelers om zich te profileren in de markt. Alle spelers nemen deel aan dezelfde economie en concurreren zodoende met elkaar.Educatieve aspecten
Een aantal belangrijke educatieve aspecten van Miniconomy:- Handelen in goederen, aandelen, grond en onroerend goed
- Kostprijsberekening
- Balans en resultatenrekening
- Marketing
- Wet van vraag en aanbod
- Concurrentie
- Bankwezen
- Financiering
- Energiemarkt
- Samenwerken
Verwerkingsopdracht
In een ronde van 3 aaneengesloten weken kunnen uw leerlingen zelfstandig aan de slag met het spel. De opdracht bepaalt u zelf, maar kan bijvoorbeeld bestaan uit:- Maken van een rondeverslag waarin ondernomen acties worden verantwoord
- Verkrijgen van een zo hoog mogelijke nettowaarde
- Opstellen van een businessplan
- Beschrijven van de verschillende productiekolommen
Leerlingaccounts
De educatieve aanpassingen maken het mogelijk om Miniconomy te spelen met een groep deelnemers, bijvoorbeeld een klas leerlingen. De deelnemers zullen gewoon aan het reguliere spel meedoen. De leerlingen zijn niet als zodanig in het spel herkenbaar en maken dus gewoon deel uit van de groep handelaren. Leerling-accounts zullen echter vanuit educatief perspectief niet de mogelijkheid krijgen om criminele activiteiten te ondernemen. De groepsleider kan zijn of haar klas op de voet volgen. Al naar gelang de behoefte aan informatie en controle kan de docent de acties van de leerlingen volgen en deze zo nodig aansturen of aansporen. De groepsleider kan inzage krijgen in de uitgebreide balans en resultatenrekening van de leerling. Ook de groepsleider krijgt een Miniconomy-account, waarmee hij of zij zelf een kijkje kan nemen in de wereld die Miniconomy heet en wellicht zelf meehandelen of -concurreren met de leerlingen.Stappenplan
- Meld de school aan
- U ontvangt een mail na controle en goedkeuring van de aanmelding
- Laat u leerlingen zich aanmelden met de klassencode
- Leerlingen kunnen nu meespelen tijdens een actieve ronde